Hopp til hovedinnhold
DeathTrip

Åpnet en alkoholfri Drive Thru bar i Risør

Publisert: . Sist oppdatert:

Skrevet av

Lea C. Tvervåg

Prosjektleder

Tirsdag åpnet vi den alkoholfrie pop up-utstillingen Drive Thru bar på parkeringen ved Risørhallen i Risør. Det hele var en større utvikling basert på årets vinnerbidrag, "Polet Drive Thru" i den landsdekkende konkurransen DeathTrip.

Baren hadde jevnt trøkk i åpningstiden. I løypa fikk de bestille av en alkoholfri meny gjennom en callingstasjon, bli servert, prøve promillebriller, ta trafikksikkerhetsquiz og helt til slutt sett en rusforebyggende film laget av Gustav Sigmundstad (18) fra Risør videregående skole.

Kom med full bil

Åpning av en Drive Thru bar på en ellers kald og mørk tirsdagskveld er ikke vanlig kost i Risør. Blant nysgjerrige besøkende kom også selve vinneren, Sigmundstad til arrangementet, og kjørte gledelig innom og gjennom utstillingen med bilen sin full av venner. Han mener den var overraskende og gjennomført:

- Dette er veldig kult!

Gustav Sigmundstad sitter i førersetet og kjørte vennene sine til utstillingen.
Gustav Sigmundstad (18) kjørte vennene sine til utstillingen.
Tre venner av Sigmundstad i baksetet med drikke i hånden.
Venner av Sigmundstad fikk servert kald brus i baren.

Et viktig budskap

Elementene i kampanjen besto av et lysskilt med teksten "Drive Thru Bar", en callingstasjon for å legge inn en bestilling, en "bar" som var "matluken" der besøkende fikk servert drikke og chips, en holdestasjon hvor besøkende måtte stoppe bilen for å prøve promillebriller, og helt til slutt fikk de se rusforebyggende kampanjevideo laget av Sigmundstad. De deltok også i trafikksikkerhetsquiz med hjelp av en QR-kode på baksiden av pastillesker vi delte ut.

Viktigst av alt så fikk vi pratet og informert folk om konsekvensene og faren ved å ruse seg og kjøre, fordi ekte kjørepils er alkoholfri. Dette hadde vi ikke klart uten hjelp av frivillige ungdommer i Ung i Trafikken-klubbene, Gjerstad og Grimstad trialklubb.

Drivethru-skilt, calling, og en bil kjører gjennom baren.
Lysene og elementene i utstillingen satte stemning ved Risørhallen.
En bil får servert drikke og chips fra baren i Drive Thru baren.
I baren serverte ungdommer fra Gjerstad og Grimstad trialklubb julebrus.
Bil som venter på servering fra baren.
I enden av løypa fikk besøkende se ruskampanjen til Sigmundstad.

Baren setter fokus på ruskjøring som et problem

Tall fra Utrykningspolitiet (UP) viser at flere under 25 år blir tatt i ruskontroller i år sammenlignet med i fjor. Foreløpige tall viser at minst 111 personer har mistet livet i trafikken hittil i år. Med arrangementer og kampanjene vi lager jobber vi kontinuerlig for å nå nullvisjonsmålet om null hardt skadde og drepte i trafikken. Drive Thru baren var ett av mange tiltak vi utførte i år.

Varaordfører i Risør, Viktor Hauge var som andre besøkende, nysgjerrig på baren og tok turen innom. Hauge synes det var stas at vi var på plass i Risør og oppfordret folk å besøke oss på blant annet en Facebook-gruppe kalt "Hva skjer i Risør?" og innom nærliggende bensinstasjoner:

- Dette er et veldig bra tiltak, og det er trist at media velger å fokusere på markedsføringsstuntet i stedet for saken, sier Hauge.

Fra venstre: Daglig leder, Stig Eid Sandstad med Varaordfører Viktor Hauge.
Fra venstre: Daglig leder, Stig Eid Sandstad med Varaordfører i Risør, Viktor Hauge.

Det er en grunn for at dette ikke er realiteten

"Polet Drive Thru" vant årets DeathTrip-konkurranse om å lage den beste rusforebyggende kampanjen for trafikksikkerhet. I kampanjevideoen kjører Sigmundstad gjennom det som ser ut til å være en helt vanlig drive thru, men som viser seg å være noe han har kalt "Alkomonopolet", og bestiller så en stor pils og en liten mojito. Videoen avsluttes med et bilkræsj og teksten: "Det er en grunn for at dette ikke er realiteten. Kjør med hodet, ikke med promille".

Les mer om "Drive Thru Bar" og "Polet Drive Thru" her: