Har du lagt merke til #IKKEVÆRDUST?
Publisert: . Sist oppdatert:
Skrevet av
Eivind Windingstad Stensrud
Kommunikasjonsrådgiver
Elsparkesykler i Oslo sentrum ble tirsdag ettermiddag sett tapetsert med blå klistremerker. Bak oppfordringen #ikkeværdust og kampanjen med samme navn, står Ung i trafikken i samarbeid med elsparkesykkelutleieren Voi.
Klistremerkene er en del av Ung i trafikkens #ikkeværdust satsing, for å fremme atferdsendring og holdningsbygging på elsparkesykkel. Klistremerkene i Oslo er i første del i kampanjens kick-off, og skal nå rulles ut til Voi-sparkesykler i Bergen, Trondheim og Stavanger.
På klistremerket er det en QR-kode man kan scanne for å havne på landingssiden til kampanjen #ikkeværdust. Her finner man tre videoer med et ironisk blikk på problematisk elsparkesykkelkjøring, og man finner informasjon og fakta om forsvarlig bruk av elsparkesykkel. Klistremerkene blir da en fysisk kobling mellom de faktiske syklene på fortauet og kampanjen på landingssiden og i sosiale medier.
#IKKEVÆRDUST
I kampanjen på tre videoer spiller God Kveld Norge personligheten Aleksander Sæterstøl, tre ulike karakterer som alle på en ironisk, humoristisk og overdreven måte viser de problematiske sidene med elsparkesykkelkjøring.
Temaene i videoene er promillekjøring på elsparkesykkel, uoppmerksomhet på elsparkesykkel og det å kjøre to på samme elsparkesykkel. Kampanjen kan sies å spille løst og ledig på humor og ironi.
-I kampanjen syntes vi det var viktig at Ung i trafikken snakket ungdommens språk. For å trenge gjennom støyet på sosiale medier må man innimellom gjøre utradisjonelle valg og her ble vi veldig fornøyde med resultatet. Vi er også veldig fornøyde med den flotte samarbeidspartneren vår Voi, siden vi får bruke syklene deres til dette formålet, sier prosjektansvarlig i Ung i trafikken, Liv Marie Bendheim.
Innstramming denne uken
Kampanjen kommer i kjølvannet av at Samferdselminister Jon-Ivar Nygård endelig meldte at nye regler for elsparkesykler kommer 15. juni, onsdag denne uken. Nye regler er noe Ung i trafikken har etterspurt i lengre tid.
-Som Norges eneste trafikksikkerhetsorganisasjon for ungdom, er det viktig at vi ikke bare rekker pekefingeren, men at vi også heier på tiltak som legger mer til rette for ungdom. Her syntes vi regjeringen har endt på en god mellomting, fortsetter Bendheim.
Når reglene trer i kraft, blir elsparkesykkel ansett for å være "motorvogn" og ikke sykkel, i tillegg kommer det en promillegrense på 0,2, aldersgrense på 12 år, og hjelmpåbud for de under 15 år.
-I denne kampanjen har vi valgt å fokusere på ulike former for uforsvarlig opptreden på elsparkesykkel, noe som nå med nye regler kan resultere i bøter. Nå er det ikke mer enn et par øl på byen som skal til før man kan få bot på mellom 7.000-13.000 kr, det er mye penger for unge mennesker, avslutter Bendheim.