Kino og kjærlighet på pinner i Bergen
Publisert: . Sist oppdatert:

Skrevet av

Lan La
Prosjektleder i DeathTrip
13.november inviterte Ung i trafikken unge og eldre til en gratis kinovisning på Bergen Kino, hvor kjærlighetsfilmen Angrer på deg sto på programmet.
Eventet tok utgangspunkt i kampanjen «Bedre sent enn aldri», laget av DeathTrip-finalistene Albert Kold Muriaas og Rakel Ludvigsen Pihl. I kampanjefilmen skal et ungt par på kinodate, men mens jenten står og venter utfenfor kinoen, havner gutten i en bilulykke etter å ha kjørt beruset fra fest på vei til daten.
Med inspirasjon fra denne historien ble det delt ut 2-for-1-billetter, slik at publikum kunne ta med seg noen de er glade i og dele opplevelsen sammen med. Rundt 100 personer møtte opp i kinosalen med venner, søsken, kjærester og andre nære.

Før filmen startet, holdt elevene fra Metis videregående skole en presentasjon om kampanjen sin. De fortalte om bakgrunnen for prosjektet, viste til ferske tall fra trafikkbildet det siste året og forklarte konseptet bak kortfilmen. Publikum fulgte nøye med, og kortfilmen ble vist på storskjermen like før hovedfilmen.


Goodiebags og sterk budskap
For å gi publikummet noe fysisk som kunne minne dem om budskapet i hverdagen, samtidig som at det fortsatte å bidra til å spre budskapet utad, ble det laget et enkelt handlenett som merch for kampanjen. Handlenettene som var dekorert med mottoet "Bedre sent enn aldri - kjør edru" ble delt ut som goodiebags til alle på eventet og inneholdt godteri, en Wonderbaum og en reflekssele - perfekt nå som vintermørket senker seg over byen. På noen av setene kunne deltakerne også møte på plakater med ulike personer og deres møte med konsekvensene av ruskjøring.

Utdeling av kjærlighet på pinne
Tidlig neste morgen, fra kl. 07.15 og utover formiddagen, delte Ung i trafikken ut kjærlighet på pinne til forbipasserende i sentrum. Først utenfor parkeringshuset i sentrum for å nå ut til bilister ved morgenkvisten, for så ved bybanestoppet. På hvert hjerte sto det samme motto som på handlenettet, samt en QR-kode som ledet til kampanjens landingsside.


Den lille gesten gjorde stort inntrykk: 1200 personer fikk en vennlig påminnelse om viktigheten av å ta gode valg i trafikken, særlig nå som julebordsesongen nærmer seg. Mange smilte i den kalde morgenluften, og flere kom tilbake for å uttrykke takknemlighet og understreke hvor viktig slikt forebyggende arbeid er.


Hør på hva duoen tenkte om lokalkampanjen og få noen tips til neste års DeathTrip-konkurranse i samme slengen:

Bakgrunn for kampanjen
Kampanjen «Bedre sent enn aldri» av Metis-elevene Albert Kold Muriaas og Rakel Ludvigsen Pihl, kom til finalen i årets DeathTrip-konkurranse. De produserte en kortfilm, en video til sosiale medier og en plakat.

Hovedideen bak kampanjen er å vise hvordan livet kan settes på pause av ett eneste feilvalg og hvordan håp og kjærlighet kan være sterke virkemidler i trafikksikkerhetsarbeid. I tillegg til de fysiske aktivitetene ble kampanjen også promotert i sosiale medier for å nå ut til et bredere publikum.
180k
visninger på Snapchat
(annonsering lokalt i Bergen)
110k
visninger på TikTok
Over 1,7k
besøkende på landingssiden
1200
kjærlighet på pinner ble utdelt til bergensere på gaten
100
billetter solgt til kinoeventet





