Hopp til hovedinnhold
DeathTrip

Kino og kjærlighet på pinner i Bergen

Publisert: . Sist oppdatert:

Elevene Albert og Rakel presenterer kampanjen sin

Skrevet av

Lan La

Prosjektleder i DeathTrip

13.november inviterte Ung i trafikken unge og eldre til en gratis kinovisning på Bergen Kino, hvor kjærlighetsfilmen Angrer på deg sto på programmet.

Eventet tok utgangspunkt i kampanjen «Bedre sent enn aldri», laget av DeathTrip-finalistene Albert Kold Muriaas og Rakel Ludvigsen Pihl. I kampanjefilmen skal et ungt par på kinodate, men mens jenten står og venter utfenfor kinoen, havner gutten i en bilulykke etter å ha kjørt beruset fra fest på vei til daten.

Med inspirasjon fra denne historien ble det delt ut 2-for-1-billetter, slik at publikum kunne ta med seg noen de er glade i og dele opplevelsen sammen med. Rundt 100 personer møtte opp i kinosalen med venner, søsken, kjærester og andre nære.

Lerret med presentasjon. Kinosal fylt med mennesker. Bergen kino
Kinosalen var fylt med et spent publikum

Før filmen startet, holdt elevene fra Metis videregående skole en presentasjon om kampanjen sin. De fortalte om bakgrunnen for prosjektet, viste til ferske tall fra trafikkbildet det siste året og forklarte konseptet bak kortfilmen. Publikum fulgte nøye med, og kortfilmen ble vist på storskjermen like før hovedfilmen.

ung gutt snakker i mikrofon. presenterer om ruskjøring og kampanje
Albert forteller om bakgrunnen for kampanjen deres
to ungdommer som smiler. Sal fylt med ungdommer og voksne på bergen kino
En blid duo som nettopp har presentert til en sal fylt med unge og voksne i Bergen!

Goodiebags og sterk budskap

For å gi publikummet noe fysisk som kunne minne dem om budskapet i hverdagen, samtidig som at det fortsatte å bidra til å spre budskapet utad, ble det laget et enkelt handlenett som merch for kampanjen. Handlenettene som var dekorert med mottoet "Bedre sent enn aldri - kjør edru" ble delt ut som goodiebags til alle på eventet og inneholdt godteri, en Wonderbaum og en reflekssele - perfekt nå som vintermørket senker seg over byen. På noen av setene kunne deltakerne også møte på plakater med ulike personer og deres møte med konsekvensene av ruskjøring.

kinoseter med plakat og tekst om person som havner i trafikkulykke. Handlenett med hjerte motiv og tekst "bedre sent enn aldri - kjør edru"
Publikum møtte også på plakater kom ga inntrykk

Utdeling av kjærlighet på pinne

Tidlig neste morgen, fra kl. 07.15 og utover formiddagen, delte Ung i trafikken ut kjærlighet på pinne til forbipasserende i sentrum. Først utenfor parkeringshuset i sentrum for å nå ut til bilister ved morgenkvisten, for så ved bybanestoppet. På hvert hjerte sto det samme motto som på handlenettet, samt en QR-kode som ledet til kampanjens landingsside.

Torgallmenningen. Jente med kjærlighet på pinne og handlenett
Lan er klar for å dele ut kjærlighet på pinner til bergenserne på morgenkvisten
To personer som deler ut kjærlighet på pinne med budskapet "bedre sent enn aldri - kjør edru" til folk som går av bybanen
Det ble delt ut til folk ved morgenruset til parkeringshuset og bybanestoppet i Bergen sentrum.

Den lille gesten gjorde stort inntrykk: 1200 personer fikk en vennlig påminnelse om viktigheten av å ta gode valg i trafikken, særlig nå som julebordsesongen nærmer seg. Mange smilte i den kalde morgenluften, og flere kom tilbake for å uttrykke takknemlighet og understreke hvor viktig slikt forebyggende arbeid er.

Dame som smiler og gir kjærlighet på pinne til deg
POV: Du får en kjærlighet på pinne av en snill dame fra Ung i trafikken
kjærlighet på pinner med lapper og budskapet "bedre sent enn aldri - kjør edru"
Kjærlighet på pinnene som ble delt ut

Hør på hva duoen tenkte om lokalkampanjen og få noen tips til neste års DeathTrip-konkurranse i samme slengen:

Bakgrunn for kampanjen

Kampanjen «Bedre sent enn aldri» av Metis-elevene Albert Kold Muriaas og Rakel Ludvigsen Pihl, kom til finalen i årets DeathTrip-konkurranse. De produserte en kortfilm, en video til sosiale medier og en plakat.

Hovedideen bak kampanjen er å vise hvordan livet kan settes på pause av ett eneste feilvalg og hvordan håp og kjærlighet kan være sterke virkemidler i trafikksikkerhetsarbeid. I tillegg til de fysiske aktivitetene ble kampanjen også promotert i sosiale medier for å nå ut til et bredere publikum.

180k

visninger på Snapchat

(annonsering lokalt i Bergen)

110k

visninger på TikTok

Over 1,7k

besøkende på landingssiden

1200

kjærlighet på pinner ble utdelt til bergensere på gaten

100

billetter solgt til kinoeventet