Hopp til hovedinnhold
DeathTrip

Kunstinstallasjon Stjørdal Torg

Publisert: . Sist oppdatert:

stor rød stol-installasjon

Skrevet av

Emilie Stenberg

Prosjektmedarbeider i DeathTrip

Ung i trafikken tok over Stjørdal Torg med en sterk og symbolsk installasjon. Midt på torget sto en stor rød stol, et tydelig bilde på tomheten som blir igjen når noen mister livet i trafikken. Rundt den sto 25 sorte stoler som representerte at 25 % av dødsulykkene i trafikken skyldes ruskjøring.

Noen av stolene var merket som “reservert”, dedikert til unge mennesker som mistet livet altfor tidlig i trafikken. På disse stolene delte vi ekte historier som minner oss om de virkelige konsekvensene av ruskjøring. Vi pyntet også området med lys, for å skape en stemning av ettertanke, slik man gjerne gjør når man minnes dem som har gått bort.

installasjon på Stjørdal
Installasjon på Stjørdal Torget
stol med lys
Stoler med lys til minne om alle unge som mister livet i trafikken
historie om dødsulykke
Reservert plass for de vi savner

Gladkontroll i samarbeid med politiet

Vi gjennomførte en kontroll i samarbeid med politiet ved MUS Stadion på Stjørdal. Politiet vinket inn biler til promillekontroll og sendte deretter bilistene videre til Ung i trafikken for å svare anonymt på en spørreundersøkelse om rus i trafikken. Alle som deltok fikk med seg en liten takkegave bestående av godteri, nøkkelring og diverse småting.

gladkontroll med politiet
Gladkontroll med politiet
gladkontroll og spørreundersøkelser
Anonyme spørreundersøkelser ble gjennomført
kontroll
Ung i trafikken under gladkontroll

Besøk på Ole Vig videregående skole

Vi besøkte Ole Vig videregående, der elevene bak kampanjen går, og hedret dem med hettegensere. I tillegg arrangerte vi en quiz om trafikksikkerhet for alle som ønsket å delta, og elevene imponerte virkelig! Den største overraskelsen kom da mange bommet på spørsmålet om aldersgrensen for elsparkesykkel, som faktisk er så lav som 12 år. Dette skapte stort engasjement, og mange mente at grensen burde vært høyere. Quizen ble en stor suksess, og elevene fikk samtidig en liten forhåndsvisning av installasjonen som skulle settes opp dagen etter.

elever fra ole vig videregående skole
Ung i trafikken med elevene i hettegenserne de fikk utdelt
scene med installasjon av stoler
Smakebit av installasjon for Ole Vig vgs.

Kimen Kino

Vi samarbeidet også med den lokale kinoen Kimen i Stjørdal. Der fikk vi reservere ni seter som sto tomme under to kinovisninger. Setene symboliserte de tomme plassene som blir igjen etter trafikkulykker forårsaket av rus.

tomt kinosete
Tomt kinosete reservert til de som aldri kommer hjem
tomt kiinosete
Tomt kinosete

Se hva elevene hadde å si

Bakgrunn for kampanjen

Kampanjen "Tomt for alltid" er laget av Sigrid Sundset, Oline Kaspersen Hilanmo, Liam Aasvang og Olaf Ertsgaard ved Ole Vig videregående skole i Stjørdal. Gruppen var en av finalistene i årets DeathTrip konkurranse 2025.

Den 24. og 25. oktober ble kampanjen presentert med en rekke ulike elementer. Vi startet med et besøk på Ole Vig videregående skole, fortsatte med promillekontroll i samarbeid med politiet, og avsluttet fredagen med reserverte seter på Kimen kino, symbolene på de tomme plassene som blir igjen etter rus i trafikken.
Lørdagen ble markert med en stor installasjon på Torget, der folk kunne lese personlige historier, reflektere over budskapet og virkelig kjenne på alvoret i temaet. Kampanjevideoen ble delt på sosiale medier og dermed nådde ut til et bredt publikum.

543k

visninger på Snapchat

(annonsering lokalt i Stjørdal)

72k

visninger på TikTok

(annonsering lokalt i Stjørdal)

Over 200

besøkende på landingssiden

Nærmere 1000

besøkende til installasjonen på Stjørdal Torg