Kunstinstallasjon på Stjørdal Torg
Publisert: . Sist oppdatert:

Skrevet av

Emilie Stenberg
Prosjektmedarbeider i DeathTrip
Ung i trafikken tok over Stjørdal Torg med en sterk og symbolsk installasjon. Midt på torget sto en stor rød stol, et tydelig bilde på tomheten som blir igjen når noen mister livet i trafikken. Rundt den sto 25 sorte stoler som representerte at 25 % av dødsulykkene i trafikken skyldes ruskjøring.
Noen av stolene var merket som “reservert”, dedikert til unge mennesker som mistet livet altfor tidlig i trafikken. På disse stolene delte vi ekte historier som minner oss om de virkelige konsekvensene av ruskjøring. Vi pyntet også området med lys, for å skape en stemning av ettertanke, slik man gjerne gjør når man minnes dem som har gått bort.



Gladkontroll i samarbeid med politiet
Vi gjennomførte en kontroll i samarbeid med politiet ved MUS Stadion på Stjørdal. Politiet vinket inn biler til promillekontroll og sendte deretter bilistene videre til Ung i trafikken for å svare anonymt på en spørreundersøkelse om rus i trafikken. Alle som deltok fikk med seg en liten takkegave bestående av godteri, nøkkelring og diverse småting.



Besøk på Ole Vig videregående skole
Vi besøkte Ole Vig videregående, der elevene bak kampanjen går, og hedret dem med hettegensere. I tillegg arrangerte vi en quiz om trafikksikkerhet for alle som ønsket å delta, og elevene imponerte virkelig! Den største overraskelsen kom da mange bommet på spørsmålet om aldersgrensen for elsparkesykkel, som faktisk er så lav som 12 år. Dette skapte stort engasjement, og mange mente at grensen burde vært høyere. Quizen ble en stor suksess, og elevene fikk samtidig en liten forhåndsvisning av installasjonen som skulle settes opp dagen etter.


Kimen Kino
Vi samarbeidet også med den lokale kinoen Kimen i Stjørdal. Der fikk vi reservere ni seter som sto tomme under to kinovisninger. Setene symboliserte de tomme plassene som blir igjen etter trafikkulykker forårsaket av rus.


Se hva elevene hadde å si

Bakgrunn for kampanjen
Kampanjen "Tomt for alltid" er laget av Sigrid Sundset, Oline Kaspersen Hilanmo, Liam Aasvang og Olaf Ertsgaard ved Ole Vig videregående skole i Stjørdal. Gruppen var en av finalistene i årets DeathTrip konkurranse 2025.

Den 24. og 25. oktober ble kampanjen presentert med en rekke ulike elementer. Vi startet med et besøk på Ole Vig videregående skole, fortsatte med promillekontroll i samarbeid med politiet, og avsluttet fredagen med reserverte seter på Kimen kino, symbolene på de tomme plassene som blir igjen etter rus i trafikken.
Lørdagen ble markert med en stor installasjon på Torget, der folk kunne lese personlige historier, reflektere over budskapet og virkelig kjenne på alvoret i temaet. Kampanjevideoen ble delt på sosiale medier og dermed nådde ut til et bredt publikum.
543k
visninger på Snapchat
(annonsering lokalt i Stjørdal)
72k
visninger på TikTok
(annonsering lokalt i Stjørdal)
Over 200
besøkende på landingssiden
Nærmere 1000
besøkende til installasjonen på Stjørdal Torg
Relatert innhold





