Hopp til hovedinnhold
DeathTrip

Vinnerne av DeathTrip 2023 er kåret!

Publisert: . Sist oppdatert:

Skrevet av

Lea Tvervåg

Prosjekt- og kampanjeansvarlig

12 finalister møtte opp på DeathTrip-finalen på Saga Kino i Oslo i dag for å presentere og forsvare sitt bidrag i den landsdekkende konkurransen. Norges beste kampanje mot ruskjøring satt nemlig i salen her i dag.

"Barnslig" stakk av med tre premier

Drømtorp videregående skole kunne glede seg over å vinne i alle tre kategoriene DeathTrip har å by på. Hovedpremien for "Beste helhetlige kampanje", vinner av "Beste interaktive produkt" og "Folkets favoritt".

- Å herlighet, vi forventa det ikke i det hele tatt!

Alle premiene til sammen gjør at gruppa drar hjem til Ski med hele 50.000 kroner i potten.

- Vi har brukt utrolig mye tid og energi i kampanjen vår, jobba med den siden i fjor. Så man kan si for sikkert at det har lønnet seg.

4 gutter smiler mens de holder 3 store banksjekker det står 50.000 kroner på.
Gruppa bak "Barnslig" er Adrian Antonsen, Nikolai Valvik, Theodor Koller og Herman Myrheim.

Guttegruppa skal fordele pengene mellom seg. De tenker å spare litt, kjøpe nytt kamera og kanskje investere i et produksjonsselskap.

- Jeg kommer til å trenge pengene til studiet neste år, sier det siste medlemmet.

2. plass gikk til "Hvorfor i trafikken?"

Mailand videregående skole var ikke forberedt på å vinne 2. plassen i kategorien "Beste helhetlig kampanje".

2 gutter og en jente smiler til kamera, mens de holder en stor banksjekk som det står 15.000 kroner på
Gruppa bak "Hvorfor i trafikken?" er Erlend Olsen Klæboe, Oliver Sethern og Sara Halen Bostrøm.

De valgte å lage kampanje med en utradisjonell vinkling, nemlig "du er ikke full på jobb, så hvorfor i trafikken?"

- Vi ble veldig sjokka! Det var veldig uforventet da vi så hvor gode finalistene og kampanjene deres var, sier gruppa bak kampanjen.

Premien for 2. plass er 15.000 kroner, og gruppa skal bruke det på litt forskjellig. Kamerautstyr og spill ligger høyt på ønskelisten hos to av medlemmene.

- Mat! sier det siste medlemmet i gruppa.

3. plass gikk til "Drit i å kjør drita"

Byåsen videregående skole synes det var stas å vinne basert på en kampanje som dreier seg om det å si i fra, selv om man ikke drikker selv.

- Det er gøy å vinne, men det var skummelt å presentere.

Premien på 3. plass er 5.000 kroner.

3 jenter står med hver sin rose og holder en stor banksjekk det står 5.000 kroner på
Gruppa bak "Drit i å kjør drita" er Lea Merkesnes Bergby, Thea Tranmæl Haraldsen og Synne Nausthaug Hassel.

Jentegruppa som er russ i år gleder seg til å bruke pengene de siste dagene av feiringen.

- Vi er jo russ da, så 5.000 kroner kommer godt med!

Populær Tiktoker ledet showet

Tiktoker Lars Henriksen, med over 200 tusen følgere fikk lede finalen i rollen konferansier. Ungdommene er godt kjent med han gjennom humoristiske, følsomme og relaterbare videoer, der han er seg selv 100 prosent.

Lars Henriksen regisserer tegnekonkurranse. 3 elever sitter på gulvet og tegner ifølge instrukser av Lars.
Tiktoker Lars Henriksen gir instrukser til elevene under tegnekonkurransen i underholdningsbiten av finalen..

Henriksen er kanskje aller mest kjent for "Hvor er Marte?"-sketsjene sine på TikTok.

Statssekretær åpnet finalen i Oslo

DeathTrip feiret 15-årsjubileum på finalen i år, som betydde en fullspekket sal og ekstra spesielle gjester i publikum.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås satte hele finalen i gang med sitt åpningsinnlegg om ungdom, rus og trafikk.

En mann står og holder tale/åpningsinnlegg foran kinoskjermen i en kinosal. Gulvet er rødt. På skjermen er bilde av han.
Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Tom Kalsås holder åpningsinnlegget for DeathTrip-finalen.

Han mener det er viktig at ungdom engasjerte seg i temaet og takket de for at de skulle opptre som rollemodeller for resten av generasjonen.

- Null-visjonen om ingen hardt skadde og drepte i trafikken er noe vi i regjeringen jobber for, og Ung i trafikken gjør en veldig viktig og omfattende jobb for visjonen med DeathTrip-prosjektet.

Representanter fra Actis, Samferdselsdepartementet, MA rusfri trafikk og flere støttespillere med Ung i trafikken var også til stede.

Medie- og trafikksikkerhetseksperter, og ungdommer kåret vinnerne

De ivrige finalistene imponerte både konferansier og en fullspekket sal i hovedstaden, men det var juryen som fikk det siste ordet og kåret vinnerne av kategoriene "Beste helhetlige kampanje" og "Beste interaktive produkt".

En velfortjent takk til alle deltakere

Tusen takk til alle finalistene som møtte opp på finalen, og ikke minst til alle de fantastiske kampanjene og bidragene alle påmeldte har sendt inn til konkurransen i DeathTrip 2023. Vi setter stor pris på hver og en av dem. Energien og tiden dere har brukt på produktene deres er uerstattelig, og vi er utrolig takknemlig.