Vinnerne av DeathTrip 2024 er kåret!
Publisert: . Sist oppdatert:
Skrevet av
Lea Tvervåg
Prosjekt- og kampanjeansvarlig
14 finalister møtte opp på DeathTrip-finalen på Klingenberg Kino i Oslo i dag for å presentere og forsvare sitt bidrag i den landsdekkende konkurransen. Norges beste kampanje mot ruskjøring satt nemlig i salen her i dag.
"Kjør sober eller game over" stakk av med førsteplassen
Sørumsand videregående skole kunne glede seg over å vinne hovedpremien på 30.000 kroner for "Beste helhetlige kampanje".
- Vi har puttet så mye tid og energi i denne kampanjen, så det føles helt utrolig å ha vunnet førsteplassen! sier gruppa.
- Vi er helt målløse. Så mange grupper som har levert så mange gode kampanjer, så vi setter stor pris på at vi vinner i dag.
Guttegruppa er litt splittet over hva de skal bruke pengene på.
- Designer og dop, neida haha! Hvert fall ikke mens man kjører! Tuller en i gruppa.
- Jeg skal bruke det på sparing, sier et annet gruppemedlem.
2. plass gikk til "Tragisk"
Breivang videregående skole var ikke forberedt på å vinne 2. plassen i kategorien "Beste helhetlig kampanje".
Gutta fra nord valgte å lage kampanje som spiller på følelser og fremtiden.
- Vi føler på ekstremt glede, det er kjempegøy å ha vunnet 2. plassen!
Premien for 2. plass er 15.000 kroner, og gruppa skal splitte det likt mellom seg, fordi alle jobbet like hardt med kampanjen.
- Vi skal dele pengene likt og nå skal vi ut å spise i Oslo å kose oss.
Folkets favoritt og 3. plass gikk til "Ville du sittet på?"
Elvebakken videregående skole synes det var stas å vinne basert på en kampanje med en enkel vinkling og tydelig budskap.
- Det er veldig gøy, vi har jobbet skikkelig hardt og da føles det veldig bra å endelig få det til! sier gruppa.
Over 2.000 personer stemte på "Folkets favoritt". Premien for kategorien er 10.000 kroner og kampanjen stakk av med 64% av stemmene. I tillegg kommer premien for 3. plass på 5.000 kroner.
Jentegruppa tar med seg hele 15.000 kroner hjem, og det er tydelig hva de skal brukes på.
- Det blir vel reising og mat. Vi ønsker å dra til et varmt sted.
Spillet "Deathtrip" vant "Beste interaktive produkt"
Vågen videregående skole reiser heller ikke tomhendt hjem til Stavanger i dag. Amund Laudal Breivik sitt spill kom nemlig helt til topps i kategorien "Beste interaktive produkt" og får med seg 10.000 kroner i premiepott.
- Jeg er relativt god på å programmere og lært mye på YouTube - så jeg kjenner på en glede over å vinne, sier Breivik.
Breivik jobbet alene med produktet, men det lønnet seg.
- 10.000 kroner er mye penger. Det er kanskje litt kjedelig svar, men jeg skal spare disse pengene.
Samferdselsminister åpnet finalen i Oslo
DeathTrip, som fyller sitt 16.-ende år har aldri vært så stort som i år. Som skrevet i artikkelen her, har aldri flere engasjert seg i å lage kampanjer mot ruskjøring. Dette betydde en fullspekket sal og ekstra spesielle gjester i publikum.
Samferdselsminister, Jon-Ivar Nygård satte hele finalen i gang med sitt åpningsinnlegg om ungdom, rus og trafikk.
- Vi vet at rus er én av de vanligste årsakene til trafikkulykker. En rusfri trafikk er noe vi alle må jobbe for, og jeg ønsker å takke Ung i trafikken for det viktige arbeidet dere gjør – hver eneste dag.
Nygård fortsetter med å si at ungdom snakker som oftest best til ungdom.
- Dere vet hva dere liker – og ikke minst – hva dere ikke liker. Og dere kan kommunisere med hverandre på en måte som vi voksne ikke kan. Derfor kan engasjementet deres, og den kreativiteten dere har vist i denne konkurransen, virkelig gjøre en viktig forskjell.
Han fortsetter med å si at når unge med hele livet foran seg, blir drept eller skadet i trafikken, rammer det så mange andre også. Det påvirker livene til familie, kjærester og venner.
- Derfor er det arbeidet som Ung i trafikken gjør hver dag, og den jobben dere har gjort med å utvikle så mange gode kampanjer, veldig viktig.
Nygård avslutter med å si at det er 16. gang Ung i trafikken skaper engasjement ved å arrangere denne kampanjen.
- Det er et viktig bidrag for trafikksikkerheten, og dere skal ha stor takk for den jobben dere gjør. Og så til dere ungdommer: Takk for alle bidrag! Fortsett å engasjere dere i arbeidet for trafikksikkerhet, og pass på hverandre. Vær én som tør å si fra hvis noen du kjenner kjører i rusa tilstand.
Representanter fra Actis, Samferdselsdepartementet, Trygg Trafikk, MA rusfri trafikk og flere støttespillere med Ung i trafikken var også til stede.
Komiker Henrik Schatvet ledet showet
Tidligere skuespiller i Jul i Svingen, også kjent som "Morten Mygg", Henrik Schatvet fikk lede finalen i rollen konferansier. Ungdommene er godt kjent med han gjennom stand-up komedie, og humoristiske videoer på TikTok.
- Jeg hadde ingen anelse om hvor stort dette her var før i dag, når jeg ser elevene fremføre kampanjer og bidrag av så sinnsyk høy kvalitet. Det er kjempestas å være konferansier for noe så kult!
Magisk underholdning
Mens juryen trakk seg tilbake for å bli enige om vinnerne, fikk publikum et storslått show av selveste tryllekunstner Davido.
Han begynte å lære seg tryllekunstner som 9-åring og har siden en talentkonkurranse i Ski som 13-åring, blitt kjent som "Duenes Herre" og fortsatt med magi til den dag i dag.
Uten å røpe for mye av showet, da tryllekunster skal være hemmelig - kan vi trygt si at Davido forbauset publikum og fikk stor applaus for magien.
Medie- og trafikksikkerhetseksperter, og ungdommer kåret vinnerne
De ivrige finalistene imponerte både konferansier og en fullspekket sal i hovedstaden, men det var juryen som fikk det siste ordet og kåret vinnerne av kategoriene "Beste helhetlige kampanje" og "Beste interaktive produkt".
En velfortjent takk til alle deltakere
Tusen takk til alle finalistene som møtte opp på finalen, og ikke minst til alle de fantastiske kampanjene og bidragene alle påmeldte har sendt inn til konkurransen i DeathTrip 2024. Vi setter stor pris på hver og en av dem. De vil bli brukt på SoMe, digitalt, fysisk, lokalt, nasjonalt, i kurs, på konferanser, sommerturnè og i foredrag - for å nevne noen. Alle deltakere er med å forme trafikksikkerheten i fremtiden. Energien og tiden dere har brukt på produktene deres er uerstattelig, og vi er utrolig takknemlig.