Hopp til hovedinnhold
Pressemeldinger

Kraftig fall i antall drepte og hardt skadde ferske sjåfører

Publisert: . Sist oppdatert:

Skrevet av

Eivind Windingstad Stensrud

Kommunikasjonsrådgiver

Fersk rapport fra Statens Vegvesen om trafikksikkerhetsutviklingen på norske veier viser at antallet hardt skadde og drepte blant 18- og 19-åringer har falt med 38 %. Dette er bedre enn hva Statens Vegvesen hadde forhåpninger om.

Dette er tatt i utgangspunkt i perioden 2013-2016 til perioden 2018-2021.

I perioden 2013-2016 hadde aldersgruppen 18-19 år, hele fem til seks ganger høyere risiko for å bli drept eller hardt skadd per kjørte kilometer, sammenlignet med bilførere i alderen 25-64 år.

Vi er fornøyd med reduksjonen, men er fortsatt bekymret for de yngres risikovillighet:

-Det er godt å se en reduksjon og det viser at ting går i riktig retning, men vi kan ikke juble av den grunn. Her er det fortsatt mye å ta tak i, sier kommunikasjonsrådgiver i Ung i trafikken, Eivind Windingstad Stensrud.

Vi viser spesielt til at Ulykkegruppe-rapporten (UAG-rapporten) til Statens Vegvesen som kom i august, ga et dystert bilde av ulykkessituasjonen. Denne viser at fjorårets dødsulykkesituasjon var preget av mange yngre sjåfører. Hele 28 % av de drepte var under 25 år gammel.

-I fjor var hver fjerde trafikkdrepte under 25 år, til tross for at norske veier i 2021 var rekordtrygge. Det kan derfor tyde på at de yngste sjåførene fortsatt har størst risikovillighet, og dette er noe vi må fortsette arbeidet med.

UAG-rapporten avslørte også at 42 % av dødsulykkene i fjor kunne knyttes til manglende førerdyktighet. Innenfor denne kategorien finner man manglende kjøreerfaring tydelig representert.

-De yngste har beklageligvis mindre grunntrening i trafikken, og har av den grunn større sannsynlighet for ulykker. Vår oppfordring er at flere unge trener med på øvelseskjøring. Det er utrolig viktig og helt avgjørende for både trafikk- og risikoforståelsen.