Racerkjøring med promillebriller i Ålesund
Publisert: . Sist oppdatert:

Skrevet av

Lan La
Prosjektleder i DeathTrip
Utenfor AMFI MOA kjøpesenter rigget vi opp en utstilling full av engasjerende og lærerike aktiviteter.
Her kunne folk i alle aldre prøve seg på promillebrillebanen, der man med promillebriller gikk gjennom et løype med kjegler. For de som ville teste flaksen, sto lykkehjulet klart med premier som PlayStation 5, Onkel P-billetter og flere morsomme overraskelser.
Men dagens største trekkplaster var uten tvil kjøresimulatoren med promillebriller, en realistisk og trygg måte å oppleve hvordan rus påvirker reaksjonsevne og dømmekraft bak rattet.



Vrakbil som vekker ettertanke
Et sterkt innslag var utstillingen av en vrakbil med knust frontrute og tydelige skader som symboliserte hva som kan skje når man kombinerer bilkjøring og rus. Den ble et viktig samtaleemne blant besøkende gjennom dagen.
Elevene bak kampanjen var også til stede og fikk både snakke med folk, svare på spørsmål og oppleve hvordan deres budskap traff nærmere 200 engasjerte besøkende i løpet av dagen.


Hør på hva guttene bak kampanjen tenkte om lokalkampanjen:

Besøk av racerbilsjåfør Marius Nakken
Vi var også så heldige å ha med oss Marius Nakken, en av Norges fremste racerbilsjåfører og profil for Porsche. Han delte egne tanker om risikoen ved ruskjøring, og lot besøkende teste hans profesjonelle kjøresimulator, den samme typen han bruker til trening. Simulatoren var utstyrt med ratt, pedaler og racing-sete, og ga en realistisk følelse av å sitte bak rattet i en racerbil.
Sammen med promillebriller gjorde opplevelsen sterkt inntrykk på mange, og ga et tydelig bilde av hvordan selv små mengder rus kan få store konsekvenser.


Se hva Nakken har å si om ruskjøring i trafikken:

Bakgrunn for kampanjen
Kampanjen «Livet er ikke et spill» er laget av Mats Moe Sundgot, Liam Kristoffer Sjåstad Størksen, Sondre Leite Aasen, Isak Nystøyl Gjerde og Ludvik Nustad ved Akademiet videregående skole i Ålesund. Gruppen tok Folkets favoritt og 2. plass i DeathTrip-konkurransen 2025.

I uke 39 ble kampanjen presentert utenfor Moa kjøpesenter, med aktiviteter og premier. Samtidig kunne hele 14.100 kinogjester på ODEON Ålesund se kampanjefilmen på storskjerm før filmvisninger, mens en kortere versjon rullet på informasjonsskjermene ved inngangen. Kampanjevideoen ble også delt på Snapchat, og nådde dermed ut til et bredt publikum både fysisk og digitalt.
282k
visninger på Snapchat (annonsering lokalt i Ålesund)
Over 600
besøkende på landingssiden
14k
visninger som kinoreklame og på informasjonsskjermer i Ålesund
200
besøkende til utstillingen i Ålesund
