Hopp til hovedinnhold
DeathTrip

Slik fungerer DeathTrip

Konkurransen steg for steg

1

Påmelding

Ansatte på VGS kan melde på en eller flere klasser og bruke konkurransen i undervisningen som et eget prosjekt.

Konkurransen er åpen for alle studieretninger da vi ønsker variasjon og bredde i det elevene produserer. Erfaringsmessig har vi sett at prosjektet passer for elever på Medier og kommunikasjon, og Informasjonsteknologi og medieproduksjon da det enkelt kan implementeres i lærerplanen.

2

KickOff

Gjennom et KickOff presenterer vi oppgaven, kriteriene for konkurransen og beskriver Ung i Trafikken sine kommunikasjonsutfordringer. Vi tar også for oss tematikken rus i trafikken, samt kommer med tips til idéutvikling. KickOff kan gjennomføres enten fysisk eller digitalt.

KickOff er obligatorisk for å delta i konkurransen.

Et fysisk KickOff varer i ca. en dobbel skoletime. Da få klassen også teste promillebriller! Ved å balansere og gå slalåm mellom kjegler med disse brillene på, får elevene innblikk i hvilke egenskaper man mister ved økt promille.

3

Research

Ung i trafikken legger til rette for en god research-fase med en videopresentasjon laget at mediebyrået Kikkut, der designer Mari forteller elevene hvordan hun jobber med kampanjer og idéutvikling. For å sette seg godt inn i tematikken tilbyr vi et gratis 40 minutters e-læringskurs med videoer, animasjoner og informasjon om rus i trafikken. Vi har også gode nettsider med informasjon om rus og trafikk der elevene kan lese mer.

4

Prosjektgjennomføring

Etter KickOff er det opp til hver enkelt skole å velge hvordan og hvor mye man ønsker å jobbe med konkurransen.

Elevene velger selv hvilket format de ønsker å bruke (SoMe – produkter, animasjon, film, merch, spill, gifs, plakater etc).

5

Innsending av bidrag

Hver klasse kan levere opp til fire bidrag. Alle grupper må sende inn refleksjonsnotat/følgebrev (i pdf), som beskriver hvilke valg de har tatt, hvordan de møter juryens krav og hvilke vedlegg/produkter som er med. Send oss produktene i presentable og lesbare formater. Spar på råfilene, men disse trengs ikke å sendes inn i første omgang.

6

Utvelgelse

Først vil prosjektleder se gjennom alle bidragene.

  • Passer bidraget inn i en av kategoriene?
  • Er den helhetlige kampanjen komplett med minst to produkter?
  • Har gruppen forstått oppgaven (f.eks at det handler om ruskjøring, ikke avholds)?
  • Kan Ung i trafikken bruke bidraget i sitt arbeid for en rusfri trafikk?

Dersom svaret er nei på ett eller flere av spørsmålene over er ikke bidraget med videre til utvelgelseskomitèen.

En utvelgelseskomitè på 6-8 ungdommer/studenter som ikke er med i konkurransen vil så gå gjennom resterende bidrag og angi stemmer basert på jurykriteriene på hvert bidrag.

7

Finale

Finalen blir fysisk på en kinosal i Oslo. Vi dekker reise og overnatting for finalister utenfor Oslo for 4 elever + 1 lærer per finalebidrag.

På finalen skal finalistene presentere en PowerPoint av bidraget sitt og overbevise juryen hvorfor deres bidrag fortjener å vinne.

I salen sitter juryen, samarbeidpartnere av Ung i trafikken, alle finalistene og finalistklasser dersom de ønsker å være publikum. Dette er hovedsakelig klasser fra videregående skoler i nærheten.

Hva og hvordan vinner man?

Juryen kårer vinnere basert på følgende prinsipper:

  • Den gruppen som best har satt seg inn i, og forstått, ruskjøring som et trafikksikkerhetsproblem.
  • Den gruppen som har foreslått de mest anvendbare og nytenkende virkemidler/tiltak for å hindre ruskjøring.
  • Den gruppen som har vist det beste bidraget ut ifra målsetningen om å påvirke andre ungdommers holdning til det å kjøre i ruspåvirket tilstand.

Premiene blir fordelt slik:

Beste helhetlige kampanje

  • 1. plass: 30.000 kr
  • 2. plass: 15.000 kr
  • 3. plass: 5.000 kr

Folkets favoritt

  • 10.000 kr

Beste interaktive produkt

  • 10.000 kr

Noe du lurer på?

Vi svarer gjerne på dine spørsmål om DeathTrip! Ta kontakt med oss i Ung i trafikken, enten direkte eller via sosiale medier.